Maj 2021

Beates klumme maj 2021. Det 5. bud: Du må ikke slå ihjel. Det handler om discipelskab. Titlen på nærværende klumme er et af de ti bud, som Gud gav Moses. Betegnelsen at slå ihjel betyder at angribe et menneskes identitet. Der er mange måder, hvorpå mennesker kan slukke for lyset i et andet menneskes liv.  Jeg er overbevist om budenes værdi og betydning for et menneskes liv. Jeg er også ret overbevist om, at det

April 2021

Beates klumme april 2021. Du skal kende et træ på dets frugter. Det handler om discipelskab. I forrige klumme delte jeg nogle betragtninger om forskellen på den autoriserede bibeludgivelse fra 1992 og udgivelsen Bibelen 2020. Min begejstring forbliver i top over 2020’erens håndtering af de historiske skrifter, og de, i denne klumme, udvalgte skrifter fra Det Gamle Testamente. Jeg ser, og opfatter, historiske forløb mere intense i 2020’eren, idet den efterlader et mere broget sanseindtryk

Marts 2021

Beates klumme marts 2021. Det skrevne ord i gammel og ny klædning. Det handler om discipelskab. Der er både noget fortroligt, og kildrende, ved at genlæse en bog, der har været parkeret i reolen i en årrække. Vi kender indholdet, men glæder os over endnu en gang at være i selskab med aktørerne i handlingsforløbet. Vi ved udmærket, hvordan handlingen forløber, men alligevel kan vi, hen mod dens klimaks,mærke pulsen stige. Fornøjelsen, og udbyttet, ved at læse knytter sig til vores hjernes evne til at omsætte det skrevne til billeder og forestillinger; fantasi og følelser

Februar 2021

Beates klumme februar 2021. En hyldest til de skjulte ressourcer. Hold hovedet koldt og hjertet varmt. Det handler om discipelskab. Coronasituationen i 2020 og ind i 2021 har ikke blot drevet os ud af vores komfortzone. Vi er udfordret langt mere, end nogen kunne forestille sig. Danmark er stadig i coronaens greb, derfor er der brug for, at vi alle holder humøret oppe. Med ”oppe” mener jeg, at vi skal have opmærksomheden rettet på alle

Januar 2021

Beates klumme januar 2021. Engle, budbringere … Det handler om discipelskab.  Vi har netop fejret jul, og alle vegne har englemotivet været fremherskende. Engle og jul hører kulturelt sammen. Årsagen må være den bibelske beretning om Guds engels direkte tale til hyrderne i Betlehem: ”Se, jeg forkynder jer en stor glæde. I dag er født jer en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren.”Bibelen har en overvældende stor reference til engles ageren i verden.

December 2020

Beates klumme december 2020. Julen – en særlig størrelse. Det handler om discipelskab. Kære Læser! Må jeg foreslå at du, inden læsningen, udstyrer dig med en kop kaffe eller te, en julesmåkage og en lille kvist gran. Jeg er gået på jagt for at finde ud af følgende: ”Hvad er det, der gør jul til noget særligt?” Spørgsmålet er et citat fra Peter Sander Andersens og Svend Erik Petersens første linje i Danmarks nye julesang

November 2020

                      Beates klumme november 2020. Visioner, forestillingsevne, tro, håb og overbevisning. Det handler om discipelskab.   I septembers klumme var jeg optaget af begrebet tro. Nu driver emnet mig videre i retning af at handle i tro forstået sådan, at troen opleves dels som en grundforudsætning for at tage bibelske løfter personligt, og dels at vi bliver tilgængelige for Guds direkte inspiration til os; en erfaring af at høre Guds tale ind i særlige situationer

Oktober 2020

Beates klumme oktober 2020. ”I er lys og salt.” Det handler om ”væren” i vort discipelskab. En 5-årig dreng er optaget af sin navle. Blusen er hevet op af bukserne, og hans pegefinger kører rundt i det lille navlehul. Mor kigger på og hører sin søn sige: ”Jeg ved, hvorfor vi har navler.” ”Nå,” siger mor overrasket, ”hvordan det? ”Jo, for når Gud har lavet os, slutter Han med at trykke os på maven og

September 2020

Beates klumme september 2020. Bibellæsning og tro. Det handler om discipelskab. Tro er en besynderlig størrelse; et vanskeligt håndterbart begreb. Der er enorme mængder litteratur, som beskæftiger sig med tro. Til trods for den omfattende mængde, der er nedskrevet, er vejen til det at tro tilsyneladende ikke blevet nemmere. Her handler det selvfølgelig også om, hvad troen er rettet mod. Denne klumme har udelukkende opmærksomheden rettet mod troen på Bibelens Gud og Jesus Kristus. Trosstof

Juni 2020

Beates klumme juni 2020. Nødvendigheden af at komme overens med vores personlighed. Det handler om discipelskab. Det har aldrig været Guds tanke, at mennesket skulle være et åndeligt skvat. Det siger sig selv, eftersom vi er skab i Hans billede. Gud har lagt alle herlige egenskaber i os, for at vi skal være i stand til at modtage og forstå Hans guddommelighed, og dermed komme ind i en levende og intim relation med Ham. Hvis